نمایشگاه تراکنش ایران/

رگولاتور تنظیم‌کننده رابطه بانک‌ها و تلکام‌ها برای سهولت مشتریان

رگولاتور تنظیم‌کننده رابطه بانک‌ها و تلکام‌ها برای سهولت مشتریان
کدخبر : 550997

نشست تخصصی بانک‌های مخابراتی (تلکوبانک)؛ فرصت‌ها و چالش‌ها با حضور «احمد میردامادی» مدیرعامل کنسرسیوم سنباد، «صادق فرامرزی» مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات، «حسام حبیب الله»، مدیرعامل شرکت جیرینگ، « سیدرضا جوکار» مدیرعامل شرکت همراه کسب‌‌ و کارهای هوشمند و «باقر صمدی» معاون دیجیتال شرکت ایرانسل در جریان هفتمین نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد.

به گزارش شماو اقتصاد به نقل از فابا نیوز، حسام حبیب‌الله، مدیرعامل شرکت جیرینگ در نشست تخصصی بانک‌های مخابراتی (تلکوبانک)، گفت: کاربران هر ۲ صنعت مالی و مخابراتی در کشور را طیف وسیعی از افراد کشور تشکیل می‌دهند که به منابع مادی و معنوی بسیار زیادی دسترسی دارند. تجربه‌های قابل توجهی هم از رقابت این ۲ صنعت وجود دارد.

صادق فرامرزی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم تشابه ۲ نهاد با گردش بالا یکی بانکی و دیگری تلکامی را بررسی کنیم باید به این موضوع مهم اشاره کرد که هر ۲ نهاد، صاحب ثروتی بنام مشتری هستند. بیشتر بانک‌ها در ایران برای جذب مشتری بیشتر به سوی اپراتورها در حرکت هستند و اپراتورها برای ورود به حوزه بانکی تمایل زیادی دارند. عدم اعتماد بین اپراتورها و بانک‌ها را باید رگولاتور حل کند تا به مفهوم جدیدی بنام تلکوبانک برسیم.

«باقر صمدی» معاون دیجیتال شرکت ایرانسل نیز در این نشست با اشاره به اینکه به نظر بنده، بی‌اعتمادی بین اپراتورها و بانک‌ها زیاد نیست، گفت: در بعضی کشورها هم بانک ها و هم امپراتورها دامین هستند و حتی یک سوم مردم در قاره آفریقا هم حساب بانکی ندارند. در ایران ابرانسل و همراه اول حدود ۱۰۰ میلیون نفر پشتیبانی می‌کنند. در اپراتورهایی که تراکنش‌های خرد انجام می‌دهند اعتماد وجود دارد، اما در همین اپراتورها ترافیک دزدی هم داریم. باگ دانشی بین اپراتورها و بانک‌ها در کشور وجود دارد که باید پر شود. در فرانسه یا کانادا، اپراتور می‌تواند لایسنس بانکی بگیرد، اما ایران به اپراتور اجازه بانک شدن را نمی‌دهند. موضوع نقل‌وانتقالات مالی هزینه‌های زیادی به بانکها تحمیل کرده که وقوع این اتفاق موجب سوق دادن آنها به سوی اپراتورها شده است.

«سیدرضا جوکار» مدیرعامل شرکت همراه کسب‌‌ و کارهای هوشمند با اشاره به اینکه یک کاربر بانکی فعالیت گسسته انجام می‌دهد در حالی که انجام امور تلکامی پیوسته است، گفت: میانگین اتصال افراد به اینترنت در روز بین ۴ تا ۸ ساعت است. نئوبانک‌ها در دنیا در حال شکل گرفتن هستند که تمام این موضوعات از آی‌سی‌تی نشات می‌گیرد. در تلکام احراز هویت انجام می‌شود و در نقطه خرید، ابزارهایی دارید که می‌توانید فرآیندهای ممتد داشته باشید.

«احمد میردامادی» مدیرعامل کنسرسیوم سنباد، با اشاره به اینکه واقعیت این است که همراهی تلکام و بانک پیچیده است، گفت: درباره ایران این پیچیدگی تشدید هم خواهد شد. به نوعی مجموعه تلکام‌ها و بانک‌ها انحصار طلب هستند، بنابراین رگولاتور باید در قدم اول را برای هم‌افزایی این ۲ گامهای موثر را بردارد. بازار منتظر نمی‌ماند تا شما روشهایی برای تبادل پیدا کنید بلکه مسیر درستی را برای تحقق این موضوع طی کنید. واقعیت این است که بانک‌ها در بین خودشان رقابت‌پذیر بوده و هوشمند عمل می‌کنند و منافع جمع را به منافع فرد ترجیح می‌دهند و با ایجاد سایت‌های قمار، شرط‌بندی و حتی فضایی مانند متاورس دیگر نمی‌توان در برابر سیل هجوم کاربران ایستاد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: