با تبدیل دارایی‌ها در بانک ایران زمین انجام شد:

گام‌ موثر ایران زمین در مسیر حمایت از تولید و توسعه اقتصادی

گام‌ موثر ایران زمین در مسیر حمایت از تولید و توسعه اقتصادی
کدخبر : 592138

بانک ایران زمین قصد دارد تا با راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات، دارایی‌های غیرمولد خود را به دارایی‌های مولد برای کمک به رشد تولید و توسعه اقتصادی کشور تبدیل کند تا گام موثری در جهت تقویت تولید داخلی و ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی و توسعه کسب و کارهای جدید در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور برداشته باشد.

به گزارش شماواقتصاد: شرایط اقتصادی حاکم بر کشور عزیزمان ایران و اعمال تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های ناشی از آن طی سال‌های اخیر موجب شده تا گرانی بیش از پیش، سد راهی در مسیر جلوگیری از اجرای طرح‌های توسعه‌ای و کسب‌وکارها باشد. بانک‌ها باید با شناسایی دارایی‌های غیر مولد، آنها را از ترازنامه خارج کنند و در مسیر رشد درآمدی و حمایتی خود قرار دهند. همانطور که بانک ایران زمین از دارایی‌های منجمد برای توسعه حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تبدیل آنها به منابع مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای کشور استفاده می‌کند.

امروزه صنعت بانکداری، یکی از ارکان بسیار مهم در اقتصاد کشورهای جهان است که نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه و رشد اقتصادی کشورها از طریق خلق نقدینگی برعهده دارد و نظام بانکی سالم زمانی تحقق می‌یابد که نهادهای مالی فعال در بازار پول یک کشور سالم باشد. بانک‌ها به عنوان مهم‌ترین واسطه‌های گردش وجوه به حساب می‌آیند با طراحی انواع سپرده‌های بانکی وجوه را از طریق تسهیلات بانکی در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دهند، بدین‌وسیله طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی را تأمین مالی می‌کنند.

زمانی که بازگشت تسهیلات به درستی انجام نشود، بانک‌ها نمی‌توانند دارایی‌های خودشان را مولد کنند و با مسائلی مواجه می‌شوند که قطعا آثارش را بر نظام بانکی و سیستم اقتصادی کشور به جای می‎گذارد. اگر بانک‌ها در این زمینه با مشکل مواجه شوند و نتوانند از واحدهای تولیدی حمایت کنند، از سوی دیگر بنگاه‌ها و بخش تولید نیز با مشکل کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی مواجه می‌شوند.

در شبکه بانکداری، اموال و دارایی‌های منجمد از سه گروه تشکیل شده: گروه اول: دارایی‌ها و مطالبات غیرقابل وصول و غیرجاری هستند؛ گروه دوم بدهی‌های دولت به نظام بانکی و گروه سوم: اموال غیرمالی هستند یعنی دارایی‌های بانک‌ها که در طول سال‌های گذشته به ملک و ساختمان و سهام و بنگاه تبدیل شده‌اند. ضمن اینکه مطالبات از دولت در مشکل نقدینگی و سودآوری اثر‌گذار است و با کاهش ارزش پول، ارزش دارایی بانک‌ها دراین بخش کاهش می‌یابد.

واقعیت این است برای رفع مشکل انجماد داریی، باید برای حل ریشــه‌ای مشکلات، قدم های موثرتری برداریم و ریشه‌ مسئله انجماد دارایی مشخص شود، تا نظام بانکی از شــرایط فعلی خارج شود. براین اساس، دارایی‌های برخی از بانک‌ها همچون بانک ایران زمین در مسیر تولید قرار گرفت به دارایی‌های غیرمولد تبدیل شد. 

به همین منظور و براساس اخبار منتشر شده در روزهای اخیر مبنی بر درج نماد و عرضه اولیه گروه مالی داتام (هلدینگ مالی بانک ایران زمین) در بورس تهران به عنوان یک فعالیت مطلوب و مثبت در مسیر تعریف‌شده است. بانک ایران زمین قصد دارد با تاسیس صندوق‌های املاک و مستغلات، دارایی‌های غیرمولد خود را به دارایی‌‌‌های مولد در جهت رشد تولید و اقتصاد کشور تبدیل کند.

بانک ایران زمین در راستای سیاست‌‌‌های دولت و بانک مرکزی سرعت واگذاری دارایی‌‌‌های منجمد خود را از طریق تشکیل صندوق‌های املاک و مستغلات و همچنین ورود هلدینگ مالی خود به بورس افزایش می‌‌‌دهد.

با افزایش مولدسازی دارایی‌‌‌های بانک ایران زمین، گام موثری در جهت تقویت تولید داخلی و ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی و توسعه کسب و کارهای جدید در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور برداشته خواهد شد و شاهد پیشروی این نهاد مالی در حوزه سرمایه‌گذاری و نماد بورسی آن در فرابورس خواهیم بود.

بانک ایران زمین در سال‌های اخیر با توسعه زیرساخت‌‌‌های لازم در حوزه فناوری اطلاعات و طراحی سرویس‌‌‌های بانکداری مدرن و همچنین بررسی نیازهای مشتریان در این حوزه، توانسته است سهم قابل‌توجهی از بازار را در ارائه خدمات بانکداری دیجیتال به خود اختصاص دهد.



گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: