شماواقتصاد گزارش میدهد:

حمل‌ونقل برقی و نقش آن در پاکسازی محیط زیست | قبل از اقدام، آزمون و خطا در ورود و تولید خودروهای برقی انجام گیرد

حمل‌ونقل برقی و نقش آن در پاکسازی محیط زیست | قبل از اقدام، آزمون و خطا در ورود و تولید خودروهای برقی انجام گیرد
کدخبر : 594214

حمل‌ونقل برقی یک راهکار پاک و دوستدار محیط زیست است که بسیاری از کشورها جهان در نظر دارند از آن برای مبارزه با آلودگی هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده کنند. این نوع حمل‌ونقل مزایا و فواید بسیاری برای عموم مردم و حفاظت از محیط زیست دارد.

به گزارش شماواقتصاد: صنعت خودرو سازی کشورمان با داشتن زیرساخت‌های تولیدی و بازار، جایگاه مناسبی را دربین کشورهای منطقه دارد. این صنعت نه تنها سهم مهمی در ارزش افزوده صنعت کشور دارد بلکه سهم قابل توجهی در بخش صنعت و ایجاد اشتغال نیز دارد. اما برای بهبود وضعیت اشتغال، تحصیلکرده‌ها و متخصصان کشور، لازم است که صنعت خودروی کشور دانش‌محور شود و از تکنولوژی‌های نوین برای جهش در این راه استفاده کند.

تحقیقات اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که با استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی، می‌توان در مصرف انرژی تا دو تا سه برابر صرفه‌جویی کرد، به شرطی که تأمین انرژی از منابع پاک صورت گیرد. بنابراین توسعه خودروهای الکتریکی و برقی می‌تواند علاوه بر کاهش آلاینده‌ها، هزینه‌های یارانه‌ها و حفظ محیط زیست، زمینه صادرات سوخت را نیز فراهم کند و به ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور کمک کند.

خودروبرقی

تبدیل خودروها به سوخت برقی نه تنها به حفظ محیط زیست کمک می‌کند بلکه به اقتصاد خانواده‌ها نیز کمک می‌کند. هزینه شارژ برای طی ۱۰۰ کیلومتر مسافت، تقریباً یک‌دهم هزینه مصرف بنزین است. از این رو، تحقیقات در راستای تحول فناوری خودروها و استفاده از مواد نوین برای حمل‌ونقل پاک و پایدار اهمیت دارد.

حمل‌ونقل برقی نه تنها به محیط زیست کمک می‌کند بلکه توسعه فناوری برق برای خودروها نیز ایجاد فرصت جدیدی برای تولید بهتر است. با کاهش تعداد اجزاء متحرک و پیچیدگی، خودروهای برقی هزینه‌های مرتبط با تعمیر و نگهداری را نیز کاهش می‌دهند و به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند.

برقی‌سازی یکی از مهم‌ترین راهبردهای وزارت صمت و یکی از پروژه‌های کلان در سطح ملی در صنعت خودرو کشور است و به همین منظور و به استناد گفته‌های معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در سال آینده سه محصول داخلی و پنج محصول تولید مشترک در سال آینده به بازار خودرو کشور، وارد می‌شود.

توسعه خودروهای برقی سیاست‌گذاری و اجرای یکپارچه‌ای را می‌طلبد. صنعت خودروی کشور به تبعیت از روند جهانی، در آستانه یکی از بزرگترین تغییرات در تاریخ خود است. برقی سازی، هوشمندسازی، اتصال پذیری و حمل و نقل اشتراکی، چهار روند اصلی در آینده حمل و نقل در مقیاس جهانی می‌باشند.

بر این اساس، نقشه راهی متشکل از هفت بخش اصلی برای ذینفعان درنظر گرفته شده است تا بر مبنای آن، صنعت خودروسازی کشور در موقعیتی قدرتمند و رقابتی امکان عمل داشته باشد. 

با توجه به شتاب و عجله ای که توسعه و واردات خودروهای برقی در ایران پیدا کرده است به نظر می رسید که دولت تمام جوانب امر را سنجیده و پس از آن اقدام به واردات و تکلیف برای آن کرده، اما بسیاری معتقدند که برقی‌سازی پیش از فراهم بودن زیرساخت ها آغاز شده است.

مدیرعامل گروه بهمن به عنوان خودروسازی که به تولید و واردات این خودروها ورود کرده به صراحت می‌گوید: «متأسفانه وزارت صمت قانونی در حوزه خودروهای برقی ندارد. حتا قوانین موجود اجازه واردات قطعات مورد نیاز برای تولید را نمی‌دهد و در واقع، قانون بر محور CKD تنظیم شده است. از این رو باید متولیان، سیاست گذاری مدونی در این حوزه تنظیم کنند.»

فقدان زیرساخت های کلان به خصوص درون دستگاه های حاکمیتی به رغم ضرورت حرکت به سمت استفاده از خودروهای پاک به راحتی می تواند این طرح و پروژه را ناکام گذاشته و عقیم کند. 

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز در این باره می‌گوید: «در رابطه با خودروی برقی دو حرکت اتفاق افتاده است. یکی این‌که سه محصول کاملا بومی و ساخت داخل، توسط شرکت‌های خودروسازی طراحی شده که در سال آینده در بازار کشور عرضه خواهد شد. علاوه بر این، پنج محصول دیگر با همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی به صورت مشترک تولید شده که در سال آینده نیز در بازار خودرو کشور عرضه خواهد شد. همان خودرویی که به بازار آمریکا و اروپا صادر می‌شود، نیز به بازار ایران نیز وارد خواهد شد. سطح کیفی در خط تولید یکی است اما با توجه به نیاز مشتری و شرایط بازار استفاده از برخی از تجهیزات در خودروها در کشورهای مختلف و خطوط تولید آن‌ها متفاوت خواهد بود.»

بنابراین، با بهره‌گیری از خودروهای برقی و استفاده از امکانات بازیافت انرژی، می توان همزمان از منابع انرژی پاک استفاده کرد و هزینه‌های مربوط به نگهداری خودروهای سوختی را کاهش داد. استفاده از خودروهای برقی نه تنها به محیط زیست کمک می‌کند بلکه کاهش هزینه مالیاتی را به دنبال دارد.

چنانچه نیازی در تدوین مجدد و تبیین اساسی برای ورود و ساخت خودروهای برقی از طرف کارشناسان دیده می‌شود، ضروری است تا دولت و وزارت صمت نسبت به این مسئله اهتمام ورزند تا شاهد نقص‌های آتی در خودروهای وارداتی و تولید حتی در زمینه تامین قطعات نباشیم.

 



گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: