شماواقتصاد گزارش میدهد:

گام‌های موفق هلدینگ پتروپالایش اصفهان در مسیر توسعه اقتصادی

گام‌های موفق هلدینگ پتروپالایش اصفهان در مسیر توسعه اقتصادی
کدخبر : 592916

هلدینگ پتروپالایش اصفهان در حوزه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات و ساخت داخل، حائز رتبه نخست در کل صنعت نفت کشور است. کسب رتبه نخست هلدینگ پتروپالایش اصفهان در این زمینه از طرف این شرکت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کشور که الگوی موفق دیگر صنایع کشور است ، نمایانگر پیاده‌سازی برنامه‌های دقیق و منسجم در جهت کسب ارزش افزوده سهم از بازار و طرح‌های توسعه‌‌ای موفق است.

به گزارش شماواقتصاد: اقدامات صورت گرفته در هلدینگ‌ پتروپالایش اصفهان نماد و الگوی مناسبی برای توسعه و پیشرفت دیگر صنایع کشور است، کسب رتبه نخست در حوزه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات و ساخت داخل نشان می‌دهد که امروز این مجموعه به عنوان الگوی موفق پالایشگاه‌های کشور تبدیل شده است.

شرکت سرمایه‌گذاری پتروپالایش اصفهان با اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در این مجموعه‌ را در خصوص تبدیل پالایشگاه‌ها به پتروپالایشگاه‌ها، تکمیل زنجیره ارزش و در نهایت جلوگیری از خام فروشی همواره نقش‌‌آفرین مسیرهای توسعه‌ای در این صنعت بوده است. به همین منظور، رویکرد خود را از تولید محوری به پروژه محوری تغییر داد که بر این اساس، بیش از ۴۵۰ پروژه اجرایی شد که همه آنها با پیشرفتی جلوتر از برنامه‌ریزی صورت گرفته در حال اجرا است.

پالایشگاه_اصفهان

از جمله طرح‌های مهم این شرکت پروژه RFCC است که پیش بینی طرح ساخت این پروژه در پتروپالایش اصفهان ۹۰۰میلیون یورو برآورد شده بود، اما این هلدینگ درنظر دارد با استفاده از مدل‌های جدید و صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها این طرح را با ۶۰۰میلیون یورو به اتمام برساند. با اجرای این طرح میزان تولید بنزین افزایش خواهد یافت و ۴۰۰ هزار پلی پیلن، ۵۲۰هزار تن پلی اورتان،۷۶۰ هزار تن MTBE و۵۰۰هزارتن ماری شوی اون تولید خواهیم کرد.

هلدینگ پتروپالایش اصفهان با ساخت ۴۷۴ هزار آیتم کالای مصرفی یا اقلام یدکی بومی سازی شده توانست در مقایسه با سایر شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت از شرکت‌های پالایشی، گازی موفق عمل کند و جایگاه برتر را به دست بیاورد.

از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون بر اساس میزان کالای ساخته شده توسط صنعتگران داخلی که وارد انبارهای هلدینگ پتروپالایش اصفهان وارد شده است هلدینگ پتروپالایش اصفهان در جایگاه نخست و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شامل کل مناطق کشور با اختلاف چشمگیری در رتبه دوم قرار دارد.

تغییر رویکردها در هلدینگ پتروپالایش اصفهان طی ۲ سال اخیر به گونه‌ای بوده است که از نظر تعداد بالاترین میزان ساخت داخل را به خود اختصاص داده از نظر هزینه ریالی صرف شده در رتبه پنجم قرار گرفته و این مهم نشان از این دارد که فرآیند بومی سازی با حداقل هزینه ممکن به سرانجام رسیده است.

به گفته مدیرعامل این شرکت فعال سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کشور، هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ پتروپالایش اصفهان در واقع تضمین کننده حیات شرکتی دیگر است. برای مثال شرکت مشعل‌پویا تولید تجهیزاتی را خواهد داشت که در دیگر شرکت‌ها و صنعت نفت کشور قابل استفاده خواهد بود و نوعی زمینه خودکفایی کامل در زمینه تولید این تجهیزات در کشور را فراهم می‌سازد.

راه‌اندازی نیروگاه یک هزارمگاواتی برق دیگر رسالت هلدینگ مشعل‌پویا است که قرار است نیروگاهی تمام ایرانی را با وارد کردن تکنولوژی و بومی سازی آن محقق کند.

همچنین این هلدینگ، افزایش سودآوری و همچنین کاهش آلاینده‌های زیست محیطی را در دستور کار شرکت‌های زیرمجموعه خود قرار داده است و معتقد است که این امر با توسعه زنجیره ارزش محقق خواهد شد. تحقق این موارد سبب می‌شود تا در کنار سودآوری بیشتر برای سهامداران، حفظ محیط زیست با کاهش آلاینده‌های جوی و جلوگیری از خام فروشی به‌گونه‌ای مطلوب به انجام برسد.

در همین راستا، هلدینگ پتروپالایش اصفهان مدل مالی موفقی را در برنامه‌های خود پیاده سازی کرده که باید به عنوان الگو برای سایر شرکت‌های زیرمجموعه صنعت نفت نیز مورد استفاده قرار گیرد. هلدینگ پتروپالایش اصفهان برای سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد یورویی و اشتغال ۴ هزار نفری به صورت مستقیم و ۱۲ هزار نفر به صورت غیرمستقیم را در استان هرمزگان به انجام می‌رساند.

طبق اعلام، این سرمایه‌گذاری شامل پتروشیمی، زنجیره ارزش پروپیلن، پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای، مجتمع تولید اوره، آمونیاک و پارک گوگردی، LAB سوم و الکل‌های چرب اول، تانکفارم و تاسیسات بانکرینگ و واحدهای دیگر صنعتی و تولیدی می‌شود.



گزارش: لیلا احمدی افشار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: