رئیس سابق مرکز توسعه فناوری خودروبرقی پژوهشگاه نیرو:

ضرورت تامین مالی برای توسعه ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی

ضرورت تامین مالی برای توسعه ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی
کدخبر : 595451

رئیس سابق مرکز توسعه فناوری خودروبرقی پژوهشگاه نیرو گفت: وزارتخانه‌های نیرو، نفت، کشور و صمت اصلی‌ترین دستگاه‌های مرتبط با فرایند توسعه خودرو‌های برقی هستند که در این بین وزارت نیرو وظیفه تامین انرژی الکتریکی را برای توسعه این فناوری بر عهده دارد و تامین مالی مهمترین حلقه توسعه ایستگاه‌های شارژ و خودرو برقی است.

به گزارش شماواقتصاد: "محمد اسکویی" درباره ضرورت توسعه خودرو‌های برقی در کشور و مطالعاتی که در این حوزه انجام شده است، گفت: هدف از گسترش خودروی برقی در سه وجه اصلی قابل تشریح است که شامل افزایش راندمان چرخه مصرف انرژی و به تبع آن کاهش هزینه‌های اقتصادی در سطح ملی در این حوزه و در مرحله دوم نیز کاهش ناترازی گاز و برق با استفاده از تغییر روش تولید انرژی از نیروگاه‌های حرارتی به سلول‌های خورشیدی و کاهش آلودگی در شهر‌های بزرگ و هزینه‌های اجتماعی مترتب با است.

وی در همین خصوص اظهار داشت: زمان بازگشت سرمایه نیروگاه‌های حرارتی بیش از بیست سال است و این در حالی است که بازگشت سرمایه برای نیروگاه‌های خورشیدی در بدترین شرایط به ۷ سال می‌رسد.

این کارشناس صنعت برق در مورد راهبرد گسترش خودرو‌های برقی در کشور بیان کرد: راهبرد گسترش خودرو‌های برقی در کشور به پارامتر‌های زیادی وابسته است که مهمترین آن‌ها خواست حاکمیت در توسعه این فناوری است.

اسکویی افزود: راهبرد اتخاذی می‌تواند با توسعه فناوری خودرو‌ها و حمل و نقل عمومی و سازمان‌های دولتی شروع شده و با خودرو ها‌ی هیبرید پلاگین در سطح خودرو‌های شخصی ادامه یابد.

وی ادامه داد: البته با توجه به سرعت ارتقا کیفیت باتری‌ها و کند بودن حرکت کشور در مسیر توسعه این فناوری امکان دارد آهنگ پیشرفت این تکنولوژی‌ها در کشور از سرعت کافی برخوردار نباشد و به تبع توسعه ایستگاه‌های شارژ نیز که وابسته به توسعه خودرو برقی خواهد بود، با چالش رو به رو شود.

اسکویی در پاسخ به این سوال که دستگاه‌های ذی ربط در این فناوری کدامند، گفت: وزارتخانه‌های نیرو، نفت، کشور و صمت اصلی‌ترین دستگاه‌های مرتبط با فرایند توسعه خودرو‌های برقی هستند که در این بین وزارت نیرو وظیفه تامین انرژی الکتریکی را برای این فناوری بر عهده دارد و وزارت نفت نیز وظیفه تامین مالی این مهم را باید بر عهده گیرد که این مهمترین حلقه توسعه ایستگاه‌های شارژ و خودرو برقی است.

رئیس سابق مرکز توسعه فناوری خودروبرقی پژوهشگاه نیرو در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر به واسطه توسعه خودرو‌های برقی در تامین برق این خودرو‌ها مشکلی وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: با توجه به راهبرد کلان توسعه خودرو‌های برقی که از خودرو‌های حمل و نقل عمومی آغاز می‌شود؛ و به طور عام شارژ این خودرو‌ها (اتوبوس‌ها و تاکسی ها) در شب صورت می‌گیرد در حال حاضر مشکلی در تامین برق خودرو‌های برقی وجود ندارد.

 



پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: