ویزا | سفر

اگر قصد سفر دارید بخوانید | راهکارهایی برای استفاده از خدمات ویزا

اگر قصد سفر دارید بخوانید | راهکارهایی برای استفاده از خدمات ویزا
کدخبر : 591341

در ادامه این مقاله به هر آن چیزی که لازم است در خصوص خدمات ویزا بدانید اشاره خواهیم کرد.

به گزارش شما و اقتصاد، ویزا به اجازهٔ ورود به یک کشور مربوط می‌شود. در برخی از کشورها، ویزا با اجازه‌نامهٔ رسمی ماندن و اقامت در آن‌ها متفاوت است. در هر مورد، ویزا توسط افسر مهاجرت در هنگام ورود تأیید می‌شود و در هر زمان می‌تواند لغو شود. به‌طور کلی می‌توان ویزا را دربردارندهٔ هدف سفر، مدت اقامت و مهلت ورود به کشور مقصد دانست.

اگر تا به حال سفر خارجی نرفته باشید و درگیر فرایند اخذ ویزا نشده باشید به احتمال زیاد کلمه ویزای شینگن و یا ویزا را شنیده‌اید. این کلمه به اقامت شما در کشورهای خارجی مرتبط می‌باشد. در ادامه این مقاله به هر آن چیزی که لازم است در خصوص خدمات ویزا بدانید اشاره خواهیم کرد.

ویزا یک مجوز است که از طرف اداره مهاجرت کشور مقصد به گردشگران و توریست‌هایی که قصد سفر به آن کشور را دارند ارائه می‌گردد. با در دست داشتن این مجوز، می‌توانید به کشور مقصد وارد شوید و در آنجا اقامت داشته باشید.

مدت اقامت و زمان آن با توجه به نوع ویزایی که دریافت می‌کنید متفاوت می‌باشد. معمولاً ویزا یا به شکل مهر بر روی گذرنامه می‌باشد و یا به همراه امضا مسئول مهاجرت به فرد درخواست کننده ارائه می‌گردد. نام دیگر ویزا روادید است. اگر این کلمه شما را دچار سردرگمی می‌کند لازم است بدانید معادل فارسی همان ویزا می‌باشد.

انواع ویزا

ویزای دارای انواع متفاوتی می‌باشد و با توجه به هدف شما از سفر و مدت اقامتتان تعیین خواهد شد. در ادامه به تعدادی از انواع ویزا اشاره خواهیم کرد.

ویزا ورود

ویزای ورود زمانی که بخواهید در مدت کوتاهی در یک کشور حضور پیدا کنید به شما اختصاص داده می‌شود. ویزای ورود با ویزای توریستی دارای تفاوت‌هایی می‌باشد. افرادی که نسبت به اخذ این ویزا اقدام کنند به شرح ذیل می‌باشند:

افرادی که در زمینه تربیتی، فرهنگی و خدماتی کار می‌کنند.

افرادی که برای انتقال یک محموله به کشورهای دیگر سفر می‌کنند.

تیم‌های مذهبی، سیاسی، ورزشی، هنری.

کارمندان ادارات دولتی با هدف انجام امور اداری.

ویزای زیارتی

ویزای زیارتی یکی دیگر از انواع ویزا می‌باشد که معمولاً در کشورهای مسلمان بیشتر رواج دارد و معمولا در مناسبت‌های مذهبی مانند عید قربان و یا محرم این نوع از ویزا میان افراد ایرانی و کشورهای عربی بسیار رواج پیدا می‌کند.

دریافت این ویزا به این شکل است که فرد درخواست کننده ویزا در ابتدا باید بلیط بازدید از اماکن زیارتی کشور مقصد را تهیه کند و سپس برای دریافت ویزا به مجموعه مورد نظر مراجعه کند. شاید برایتان جالب باشد بدانید تنها افراد مسلمان امکان اخذ این نوع از ویزا را دارند و سایر ادیان نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

ویزای توریستی

ویزای توریستی را همان ویزای گردشگری می‌دانند که به گردشگران و مسافران برای بازدید از کشور مقصد ارائه می‌گردد. مدت زمان این ویزا در هر کشور متفاوت می‌باش.د انواع ویزای توریستی در کشورهای مختلف با توجه به شرایط سیاسی آن کشور با کشور مبدا تعیین خواهد شد. به عنوان مثال در بعضی از کشورهای توریستی ویزای توریستی تنها ۱۰ روز اعتبار دارند در حالی که اعتبار این نوع از ویزا در برخی از کشورها تا ۱۸۰ روز نیز می‌رسد. نکته دیگری که باید بدانید آن است گردشگرانی که ویزای توریستی دریافت می‌کنند امکان اجازه فعالیت‌های دیگر را در کشور مقصد نخواهند داشت.

ویزای کاری

ویزای کاری به دو دسته ویزای کاری موقت و بلند مدت تقسیم خواهد شد. ویزای کار موقت برای افرادی می‌باشد که در یک زمان کوتاه با یک شرکت همکاری خواهند داشت. توجه داشته باشید برای دریافت این ویزا باید حتماً نسبت به ارائه دعوتنامه از کارفرمای کشور مقصد اقدام نمایید.

به طور کلی لازم است بدانید ویزای کاری به افراد متخصص و با استعدادهای درخشان ارائه می‌گردد. با ویزای کاری موقت می‌توانید کمتر از یک سال در کشور مقصد اقامت داشته باشید. در مقابل ویزای بلند مدت نیز با توجه به شرایط کشور مقصد ارائه می‌گردد و زمان آن نیز متفاوت می‌باشد. اما در حالت کلی زمان آن بیشتر از ویزای کوتاه مدت خواهد بود.

ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی معمولاً برای دانشجویان صادر خواهد شد و خود نیز دارای انواع مختلفی می‌باشد. افرادی که قصد دارند تا در یک کشور خارجی تحصیل کنند می‌توانند تحصیل در آن کشور را مورد بررسی قرار دهند و بعد از دریافت نامه، از دانشگاه مورد نظر، نسبت به اخذ ویزا اقدام نمایند. دریافت این ویزا نیاز به فاکتورهای بسیار مهمی بستگی دارد که مهمترین آنها شرایط کشور مقصد و مقطع تحصیلی فرد متقاضی می‌باشد.

چه زمانی نیاز به دریافت ویزا داریم؟

در قانون بسیاری از کشورهای خارجی، کسانی که تابعیت کشور مقصد را ندارند برای ورود به آنجا باید نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایند. این مجوز را با نام ویزا می‌شناسند. بعضی از کشورهای همسایه به دلیل داشتن روابط سیاسی و تجاری نزدیکی که با کشور ایران دارند توافقنامه لغو ویزا را امضا کرده‌اند.

در نتیجه شهروندان دو کشور می‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزا به کشور طرف قرارداد مسافرت داشته باشند. عنوان مثال دولت ترکیه و ایران توافقنامه لغو ویزا را امضا کرده‌اند و به همین دلیل ترک‌ها برای سفر به ایران و ایرانی‌ها برای سفر به ترکیه نیازی به اخذ ویزا ندارند.

همچنین این قانون برای ۲۶ کشوری که در منطقه شینگن قرار دارند نیز وجود دارد. شهروندان این ۲۶ کشور می‌توانند بدون دریافت مجوز و یا ویزا به کشورهای مطرح شده در این قرارداد سفر داشته باشند. کشورهای منطقه شنگن عبارتند از:

لیختن اشتاین.

سوئیس.

سوئد.

اسپانیا.

اسلوونی.

اسلواکی.

پرتقال.

لهستان.

نروژ.

هلند.

مالد.

لوکزامبورگ.

لیتوانی.

لتونی.

ایتالیا.

ایسلند.

مجارستان.

یونان.

آلمان.

فرانسه.

فنلاند.

استونی.

دانمارک.

جمهوری چک.

بلژیک.

اتریش.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: